Een actieve verkenning van het beroepsbeeld van de ‘inclusieve leraar’

Auteurs

  • Karen Slot Hogeschool van Amsterdam
  • Shyrin Hornberger Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA)
  • Anton Okkels Ihub

DOI:

https://doi.org/10.63379/e99etq38

Samenvatting

In dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven op welke manier studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen in Amsterdam te werk zijn gegaan met het beroepsbeeld van de inclusieve leraar in het kader van het realiseren van inclusief onderwijs. De studenten hebben drie verschillende activiteiten uitgevoerd, die een bijdrage leveren aan hun voorbereiding op het tot stand brengen van inclusief onderwijs.

Ten eerste voerden studenten een werkbezoek uit in het voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs of een tussenvoorziening. Voortgezet speciaal onderwijs is bedoeld voor leerlingen die gespecialiseerde ondersteuning nodig hebben, dat regulier onderwijs niet kan bieden, zoals leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen of psychiatrische problematiek. Tussenvoorzieningen bieden regulier onderwijs met extra ondersteuningsmogelijkheden. Praktijkonderwijs is voortgezet onderwijs dat leerlingen toe leidt naar arbeid of het middelbaar beroepsonderwijs.

Ten tweede organiseerden studenten een workshop voor lerarenopleiders. Studenten deelden hun ontwikkeling en gingen in gesprek over het realiseren van inclusief onderwijs.

Ten derde volgden studenten schoolgroep-bijeenkomsten van opleidingsschool Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA) over het beroepsbeeld van de inclusieve leraar.

 

 

Downloads

Gepubliceerd

2025-03-06

Nummer

Sectie

Praktijkvoorbeeld

Citeerhulp

Slot, K., Hornberger, S., & Okkels, A. (2025). Een actieve verkenning van het beroepsbeeld van de ‘inclusieve leraar’. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 45(4), 101-111. https://doi.org/10.63379/e99etq38